babyhealth

 

Senioryoga 

Nu kan även mormor & morfar komma på yoga hos oss! Med start hösten 2013 inleder vi vår nya, mjuka och behagliga yogaklass vi kallar “senioryoga”.  Alla seniorer mellan 55-100 år är välkomna! Passar alla och ingen tidigare erfarenhet av yoga krävs. Styrka, smidighet, balans och andning är moment vi fokuserar extra på där varje övning anpassas efter deltagares individuella förutsättningar.

När? Torsdagar kl 14-15

Plats: BabyHealth, Kungstorpsvägen 10c (Toppengallerian, bredvid Frejakliniken).

Provgång: 100:-

Klippkort 5  gånger 700:- / 10 gånger 1300:-

Varmt välkomna!

————————————————————————————————

Nyfiken och vill veta mer? Läs gärna intervjun med Lisa om senioryoga som publicerades  Hemmets veckotidning, 2010:

Passar yoga för äldre? Finns det någon övre åldersgräns?

Det fantastiska med yogan är att den passar verkligen alla, oavsett fysisk form och ålder. Yogan är fri från prestationer och måsten och kan därför individanpassas efter behov och dagsform.

Yoga är en säker hälsoinvestering – och det är aldrig för sent att börja!

Finns det några svårigheter för äldre när det gäller yoga? Måste man vara rörlig/vig? Finns det andra fysiska hinder som uppstår på äldre dar?

För den som lider av någon sjukdom, har svåra fysiska besvär, har genomgått en operation och liknande rekommenderar vi alltid att rådgöra med sin läkare innan man börjar med yoga.

Rent generellt finns dock inga fysiska skäl att inte yoga – övningarna kan alltid anpassas ochutformas efter just dina behov och förutsättningar!

Stelhet är  “ingen giltig anledning” att hålla sig borta från yoga, tvärtom! Ju stelare du är ju större glädje kommer du säkerligen att få av yoga!

Hur kan yoga förbättra ålderdomen? På vilket sätt mår man bättre av yoga? Är det bra både för kroppen och själen?

 Yogan kan både förebygga, lindra och bota åldersrelaterade symptom eller sjukdomar och hålla leder, muskler och sinne i trim.

Genom mjuka kroppsrörelser, andnings-och avslappningsövningar återskapas balansen och delar av kroppen som kanske varit inaktiva sedan många år väcks till liv. Många av övningarna vi gör hjälper också till att sänka blodtrycket, förbättrar andningen, stimulerar matsmältningen och balanserar kroppens hormonsystem.

Förutom att du blir starkare, vigare och smidigare ligger dock den stora behållningen av yoga ofta på en annan nivå än den rent fysiska. Yogan lugnar sinnet, balanserar humöret och du får bättre kontakt med dina känslor, vilket hjälper dig att möta de förändringar som sker när du åldras. Yogan ökar livsglädjen och lär dig leva i balans och känna harmoni i både kropp och själ!

Hur kan man utöva yoga? På kurs? I grupp? Går det bra att göra övningar hemma också?

 Kurser i yoga för seniorer arrangeras idag på många ställen i Sverige, genom yogaskolor, gym och studieförbund. Fördelen med yoga är att man inte behöver någon speciell utrusning eller särskilda kläder. Övningarna kan lätt utföras hemma också! Det är dock att rekommendera att regelbundet träna yoga i grupp så att du lär dig att utföra övningarna på ett tryggt och säkert sätt av en erfaren lärare.

 Vilka är dina tips till äldre nybörjare i yoga?

 Utmaningen för de flesta som börjar yoga ligger i att släppa taget om sina egna prestationskrav och föreställningar om vad som är ”rätt/fel” eller ”bra/dåligt”. Yoga är ingen idrottsgren där du tävlar eller jämför dig med andra. Låt din yoga vara så skön och tillåtande som möjligt och sätt ditt välmående främst på prioriteringslistan!

 Berätta lite kortfattat om vad man gör på en yogalektion!

En yogalektion för seniorer  börjar alltid av en stunds avslappning där vi ger oss själva tid till att ”landa” i kroppen, bli medvetna om vår andning och låta tankarna falla till ro. Sedan följer en serie yogaövningar med fokus på balans, styrka och smidighet där andetaget hela tiden står i fokus. Ibland yogar vi med ett speciellt tema som röd tråd. Exempel på teman kan vara hjärta och blodtryck, hållning och balans, stress och sömn, immunförsvaret medmera. All undervisning anpassas efter deltagarnas förmåga, dagsform och tidigare erfarenhet!

Yogan avslutas alltid med guidad djupavslappning och meditation.